Hjernen – Nyttige råd til at holde din hjerne i god stand

hjerne

Hjernen Hold din hjerne igang

Mange mennesker tror, at antallet af timer de bruger på arbejde også svarer til størrelsen af opgaver udført eller produceret. Men eksperterne siger, at så mange timer er man ikke effektive, og det derfor ikke er sandt. Dette skyldes, at hvis du lader din hjerne arbejde på en opgave i fx otte timer uden mange afbrydelser, vil dit sind begrænset kapacitet af kvaliteten af arbejdet. Dette er også en afvigelse fra den tidligere tro at arbejde man uforstyrret i mange timer ville det betyde bedre produktivitet. Men hjerne eksperter siger, at den menneskelige hjerne ikke kan tåle konstant og langvarig arbejde/stress på en bestemt opgave uden at give tilstrækkelig tid til afslapning. Nedenfor finder du her nogle tip til, hvordan du kan holde dig frisk og afslappet længere og dermed få udført mere effektivt arbejde.

Vær opmærksom på ergonomi.

Sidder du på en stol med den rigtige ergonomi og er computerskærmen placeres korrekt på det komfortabel skrivebord med den rigtige højde ? Det er vigtigt at denne opfyldes. det kan bidrage til at holde dig afslappet og vågen under arbejdet. Den rigtige ergonomi vil også hjælpe med at spare dig fra muskelømhed, det vil desuden hjælpe din hjerne til at undgå at få stress og depressioner.

Hjernen må helst ikke udsættes for multitaskning

Den menneskelige hjerne er ikke i stand til at gøre mange ting på samme tid. Hvis du vælger at multitaske, er du ikke blot i risiko for at skade din hjerne men også øger risikoen for at begå flere fejltagelser for ikke at nævne risikoen for at færdiggørelse opgaven med lav kvalitet. Multitasking er en fælles syndere for vejkørsel ulykker og medicinske uheld. Hvis du vil have din hjerne til at fungere på fuld gas, skal du kun fokusere på en opgave i en given periode, du vil blive overrasket over, hvor hurtigt og hvor godt du kan gøre det.

hjerne

Hjernen sørg for at aktiver alle dine sanser

Hjernen vil sandsynligvis fungerer bedre, hvis alle andre sanser bliver stimulerer korrekt under arbejdet. når du udfører en opgave. Du kan f. eks. placere nogle luftfrisker på kontoret og dermed sikre, at luften er frisk og god for dig. Derefter, lytte til din yndlingsmusik ikke for højt, men så du følger dig godt tilfreds. Hvis du skal skrive eller tegne, kan du vælge at bruge farvede penne til at udtrykke dig mere personligt og flot, du vil kunne synliggøre dig bedre gøre alting mere livagtigt. Disse er eksempler på ting, du kan gøre for at holde hjernen aktiv og vågen.

Undgå at foretage flere afgørende beslutninger på én dag.

Hvis du står over for at skulle afgøre vigtige beslutninger, skal du sikre dig, at du giver de mange tanker, masser af tid og endnu et par dage til at nå de mest fornuftige og logiske beslutning.Du kan beslutte dig for ikke at afgørende ting samme dag, udsæt gerne beslutningerne til i morgen eller næste dag. Undgå hastværk på vigtige beslutninger ellers vil du ende med at vælge den forkerte beslutning.

Sørg for at tage en pause hver 20 minut.

Når du tager dig tid til at give dig selv en pause hver 20 minut, giver du din hjerne flere chancer for at bevare dens intellektuelle kapacitet. Denne erklæring er baseret på en undersøgelse, der blev offentliggjort af Europa-kommissionen med titlen “erkendelsesevner”. Eksperter siger, at vi skal give vores hjerner en pause ikke, fordi det allerede er træt, men fordi vores hjerne har brug for at trække vejret og slappe af for at kunne forny sin energi.